CĂTRE,
AVOCATUL POPORULUI
Domnul prof. univ. dr. CRIŞU ANASTASIU
Partidul
România Mare, cu sediul în Municipiul Bucureşti, Str.Vasile Lascăr nr. 16,
avînd în vedere prevederile Legii nr. 35 din 13 martie 1997 privind organizarea
şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată si actualizată, în
special cele ale art.1, art.8, art.13, lit.f şi art.14, formulează prezenta
C E R E R E
prin care vă solicită
ca, în temeiul prerogativelor pe care vi le conferă art. 13, lit.f din
Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul
Poporului, republicată, raportat la prevederile art. 146 lit. d) din Constitutia României, să ridicaţi
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 29, alin. 7 din Legea nr.
35 din 13 martie 2008, pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administaţiei publice
locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali şi
să sesizaţi, în mod direct, Curtea Constituţională pentru soluţionarea
acesteia, avînd în vedere următoarele.
Partidul România Mare, un partid europarlamentar, a
participat la alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012 cu un număr de 286 de
candidaţi, din care 197 pentru Camera Deputaţilor şi 89 pentru Senatul
României. Datorită obligaţiei, stabilită prin Legea nr. 35/2008, art. 29, alin.
5, de a constitui un depozit, în contul Autorităţii Electorale Permanente, în
sumă de 3.500 de lei, cel mai mare dintr-o ţară membră a Uniunii Europene, un
număr de 166 de posibili candidaţi ai P.R.M. nu au reuşit să participe la
alegerile respective. Ca urmare, mai multe milioane de alegători nu au avut
posibilitatea să voteze Partidul România Mare în cele 166 de Colegii
electorale, fiindu-le astfel încălcat un drept constituţional. După alegerile
parlamentare din 9 decembrie 2012, Autoritatea Electorală Permanentă a
refuzat, ca, în termen de 14 zile
lucrătoare de la data rămînerii definitive a rezultatelor alegerilor organizate în circumscripţia
electorală, să restituie depozitul constituit de către cei 286 de candidaţi ai
Partidului România Mare. Pe site-ul Autoritaţii Electorale Permanente a fost
publicat un Comunicat din care rezultă că depozitul constituit se restituie
numai partidelor politice care obţin un număr de voturi egal cu cel puţin 2%
din voturile valabil exprimate la nivel naţional, iar în cazul candidaţilor independenţi depozitul se restituie numai celor care au
obţinut cel puţin 20% din voturile valabil exprimate în colegiul uninominal în
care au candidat. Sumele care nu se restituie se constituie venit la Bugetul de Stat.
După cum cunoaşteţi, nu toate legile votate în
Parlamentul României sînt supuse controlului de constituţionalitate al Curţii
Constituţionale, înainte de promulgarea lor de către preşedintele României. Ca
urmare, în perioada post-decembristă, după intrarea în vigoare a numeroase legi
şi Ordonanţe de Urgenţă, Curtea
Constituţională a fost sesizată,
inclusiv de către Avocatul Poporului,
asupra a numeroase decizii privind neconstituţionalitatea unor prevederi
din multe legi şi chiar a unor Ordonanţe
de Urgenţă. În legătură cu prevederile din Legea nr. 35/2008, Curtea
Constituţională, prin Decizia nr. 503 din 20 aprilie 2010, a admis excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48, alin. 17 din acest act normativ.
Solicitarea Partidului România Mare se bazează pe
următoarele:
I.Argumente juridice
1. Carta
Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, semnată la Strasbourg,
în decembrie 2007, la art. 17, „Dreptul de proprietate", alin.1 precizează
că: „Nimeni nu poate fi lipsit de bunurile sale decît pentru o cauză de
utilitate publică, în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege şi în schimbul
unei despăgubiri juste, acordate în timp util pentru pierderea pe care a
suferit-o". Aceeaşi Cartă, la art. 21, „Nediscriminarea", alin.1, a stabilit că: „Se interzice
discriminarea de orice fel, bazată pe motive precum sexul, rasa, culoarea,
originea etnică sau socială, caracteristicile genetice, limba, religia sau
convingerile, opiniile politice sau de orice altă natură, apartenenţa la o
minoritate naţională, averea, naşterea, un handicap, vîrsta sau orientarea
sexuală."
2. Constituţia României prevede următoarele:
a) Art.1, alin. 3:„...drepturile şi libertăţile
cetăţenilor,...dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme...şi
sînt garantate."
b) Art. 1, alin. 5: „În România, respectarea
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie".
c) Art. 4, alin. 2: „ România este patria comună şi
indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de... apartenenţă
politică, de avere sau de origine socială".
d) Art. 8, alin. 2: „Partidele politice… contribuie la
definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor..."
e) Art. 11, alin. 2: „Tratatele ratificate de
Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern".
f) Art. 16, alin. 1: „Cetăţenii sînt egali în faţa
legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări".
g) Art. 20, alin. 1: „Dispoziţiile constituţionale
privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate
în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu
celelalte tratate la care România este parte".
h) Art. 36, alin. 1: „Cetăţenii au drept de vot de la
vîrsta de 18 ani împliniţi, pînă în ziua alegerilor, inclusiv".
i) art. 37, alin. 1 : „Au dreptul de a fi aleşi
cetăţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevăzute în articolul
16, alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice,
potrivit articolului 40 alineatul (3)" .
Articolul 37 : „Dreptul de a fi ales", din
Constituţia României, nu prevede nici o garanţie care să fie depusă de vreun
candidat pentru funcţia de preşedinte al României, senator, deputat, preşedinte
de Consiliu Judeţean, primar, consilier local. Singura condiţionare (art. 37,
alin. 2) se referă la vîrsta candidaţilor. De reţinut că, în baza aceleaşi
Constituţii a României, la alegerile parlamentare din perioada 1992-2004, prin
nici o lege electorală nu s-a adăugat la textul Legii fundamentale şi nu s-a
stabilit o garanţie financiară pentru candidaţii la Parlament. Garanţia
stabilită prin Legea nr. 35/2008 nu are suport în Constituţie, fiind, evident,
neconstituţională şi încalcînd dreptul cetăţenilor de a fi aleşi.
j) Art. 44, alin. 2: „Proprietatea privată este
garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular".
k) Art. 44, alin. 4: „Sînt interzise naţionalizarea
sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate publică a unor bunuri pe
baza apartenenţei sociale, etnice, religioase, politice sau de altă natură
discriminatorie a titularilor".
Textul art. 44 din Constituţia României interzice,
expres, şi Autorităţii Electorale Permanente să treacă în proprietatea publică,
respectiv să vireze către Bugetul de Stat, depozitele constituite de
competitorii electorali.
l) Art. 44, alin. 8: „Averea dobîndită licit nu poate
fi confiscată. Caracterul licit al dobîndirii se prezumă" .
Textul Constituţiei României nu permite confiscarea
unei părţi din averea competitorilor electorali, respectiv numai a unora dintre
candidaţii pentru Senat şi Camera Deputaţilor, discriminaţi pe criterii
politice şi în funcţie de voinţa alegătorilor. Nici A.E.P. şi nici o altă
instituţie a Statului Român nu are temei constituţional pentru a confisca
garanţia depusă de o parte însemnată a candidaţilor pentru Parlamentul
României. Logic şi legal, candidaţii unui partid politic şi candidaţii
independenţi la alegerile parlamentare, care au constituit depozitul prevăzut
de Legea nr.35/2008, art. 29, alin. 5, nu trebuie să fie sancţionaţi prin
confiscarea sumelor depuse, deoarece alegătorii care s-au prezentat la vot au
avut anumite opţiuni politice.
m) Art. 52, alin. 1: „Persoana vătămată într-un drept
al său, sau într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptăţită să obţină recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului
legitim, anularea actului şi repararea pagubei ".
n) Art. 53, alin. 1: „Exercitarea unor drepturi sau a
unor libertăţi poate fi restrînsă numai prin lege şi numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a
moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea
instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui
dezastru, ori ale unui sinistru deosebit de grav". Nici una dintre
situaţiile enumerate în Constituţie nu poate fi invocată pentru obligarea
candidaţilor la Parlament
de a depune o garanţie de 5 (cinci) salarii minime brute pe ţară,
respectiv de 3.500 lei, în anul 2012.
Din textul art. 53 din Constituţia României rezultă
foarte clar că, prin prevederile art. 29 din Legea nr. 35/2008, s-a restrîns
ilegal dreptul cetăţenilor de a fi aleşi în Parlamentul României.
o) Art. 56, alin. 1: „Cetăţenii au obligaţia să
contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice".
Art. 56, alin. 3: „Orice alte prestaţii sînt interzise,
în afara celor stabilite prin lege, în situaţii excepţionale". Dar,
alegerea parlamentarilor în anul 2012 nu s-a făcut într-o situaţie
excepţională, aşa cum prevede Constituţia României.
p) Art. 62, alin. 3: „Numărul deputaţilor şi al
senatorilor se stabileşte prin legea electorală, în raport cu populaţia
ţării". Acest număr nu a fost stabilit prin Legea electorală pentru
alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012, şi cu toate că populaţia României
a scăzut considerabil, conform Recensămîntului din anul 2011, numărul senatorilor
şi al deputaţilor a crescut, de la 470
la 558, respectiv cu 118, pe baza unor aranjamente electorale transpartinice.
r) Conform Legii nr. 35/2008, art. 2, pct. 10,
„Colegiul uninominal - subunitate a unei circumscripţii electorale în care este
atribuit un singur mandat". La alegerile din 9 decembrie 2012, au fost
stabilite 452 de colegii uninominale şi,
cu încălcarea dispoziţiilor Legii nr. 35/2008 (dar fiind la finalul anului
Caragiale), au fost atribuite 588 de mandate, nerespectîndu-se rezultatul
Referendumului naţional din 22 noiembrie 2009, cînd Poporul Român a decis un
număr maxim de 300 de parlamentari.
3) Legea nr. 370/2004 pentru alegerea preşedintelui
României, republicată, respectînd Constituţia, nu prevede şi nu obligă la
constituirea unei garanţii în numerar pentru candidaţii la această funcţie,
respectiv a unui depozit în contul A.E.P.
4) Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, republicată, nu condiţionează înscrierea candidaţilor
la funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean, primar, consilier judeţean,
şi consilier local de depunerea unei garanţii în numerar. Pentru aceste
alegeri, se respectă Constituţia României şi nu se constituie nici un depozit
în contul A.E.P.
5) Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului, actualizată, capitolul V „Candidaturile", a
înscris la art. 29 prevederi contrare Constituţiei României, adăugînd la
Legea fundamentală a ţării texte referitoare la condiţionarea
înscrierii candidaţilor la
Parlament de constituirea unui depozit în contul Autorităţii
Electorale Permanente, cu valoare de 5 (cinci) salarii minime brute pe ţară,
pentru fiecare candidat. La art. 29 din Legea nr. 35/2008 nu se explică de ce,
respectiv cu ce scop, trebuie ca fiecare candidat să depună valoarea a 5
(cinci) salarii minime brute pe ţară. Cu
încălcarea Constituţiei României şi a altor legi, A.E.P. deschide conturi
pentru constituirea depozitelor candidaţilor la funcţia de deputat sau senator,
fără a acorda dobîndă. La alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012, s-au
constituit depozite la CEC
Bank în sumă totală de circa 7 (şapte) milioane euro pentru
45 de zile, fără a nici o dobîndă. Mai mult, la art. 29, alin. 7 sînt înscrise
prevederi neconstituţionale şi discriminatorii privind restituirea depozitelor
către candidaţi.
II. Argumente logice şi juridice
1) Cei care au propus şi modificat Legea pentru
alegerile parlamentare, începînd cu anul 2008, înscriind multe prevederi care
sfidează Constituţia României, s-au bazat pe faptul că între atribuţiile şi
competenţele Curţii Constituţionale nu intră şi cele referitoare la alegerile
parlamentare. Conform Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, actualizată, aceasta veghează la respectarea procedurii
pentru alegerea preşedintelui României şi pentru organizarea şi desfăşurarea
Referendumului naţional. În mod incredibil, Curtea Constituţională nu are
atribuţii şi nu supraveghează
organizarea şi desfăşurarea alegerilor parlamentare şi nici nu confirmă
rezultatele acestora. Ca urmare, cu toate că Poporul Român, prin Referendumul
din 22 noiembrie 2009, a
votat pentru un Parlament unicameral şi pentru reducerea numărului
parlamentarilor la maximum 300, Guvernul Ponta şi Biroul Electoral Central au
sfidat voinţa cetăţenilor şi au organizat alegerile din 9 decembrie 2012,
astfel încît numărul senatorilor şi al deputaţilor să crească la 588, mai mare
decît capacitatea sălii de la Camera Deputaţilor, unde au loc şedinţele comune.
2) Cu încălcarea Constituţiei României şi prin
excepţie de la celelalte legi electorale, prin Legea nr. 35/2008, art. 29, se
instituie artificial o discriminare, în funcţie de avere, între posibilii
candidaţi pentru Parlament. Foarte mulţi cetăţeni, membri ai partidelor
politice neparlamentare, nu s-au putut înscrie la alegerile parlamentare din 9
decembrie 2012, deoarece nu au avut posibilitatea să constituie depozitul de
3.500 lei, în contul A.E.P. Astfel, le-a fost încălcat dreptul constituţional
de a fi aleşi. Neavînd disponibilă suma de 3.500 lei, candidaţii posibili din
partea Partidului România Mare nu s-au putut înscrie în competiţia electorală
în 166 Colegii. Ca urmare, datorită prevederilor neconstituţionale înscrise la
art. 29 din Legea nr. 35/2008, cîteva milioane de alegători din cele 166 de
Colegii nu au avut dreptul şi nici posibilitatea să voteze candidaţii P.R.M.,
un partid europarlamentar. Astfel, Partidului România Mare i-a fost blocată
revenirea în Parlamentul României!
Fără temei constituţional şi cu încălcarea Legii
partidelor politice, Legea nr. 14/2003, actualizată, prin prevederile de la art. 29 din Legea nr.
35/2008 s-a instituit o altă discriminare numai pentru unii dintre candidaţii
la alegerile parlamentare. Toţi candidaţii înscrişi la alegerile parlamentare
din 9 decembrie a.c. au depus aceeaşi garanţie de 3.500 lei. După alegeri,
restituirea depozitelor nu se face pentru toţi candidaţii, ci doar pentru o
parte dintre ei, în funcţie de anumite criterii arbitrare şi discriminatorii.
Mai mult, o parte dintre candidaţii care nu au intrat în Parlament sînt
sancţionaţi de două ori pentru că au participat la alegerile din 9 decembrie
2012, inclusiv în funcţie de orientarea politică a alegătorilor care s-au
prezentat la vot.
Candidaţii s-au înscris şi au candidat în colegii
electorale. Depozitele au fost evidenţiate, în chitanţele de la CEC Bank, tot pe colegii
electorale. Candidaţii din colegii au obţinut rezultate diferite. La
restituirea depozitelor, au apărut următoarele situaţii:
a) Mulţi candidaţi P.R.M. au obţinut, în colegii,
între 2,01%-15% din voturi, dar partidul din care fac parte a realizat, la
nivel naţional, sub 2% din voturile valabil exprimate. În aceste cazuri,
candidaţii acestui partid nu pot să-şi recupereze suma de 3.500 lei, conform
art. 29, alin. 7 din Legea nr. 35/2008, deşi în Colegiile unde au candidat au
fost votaţi de 5%-15% dintre alegători.
b) Mulţi candidaţi de la alte partide sau alianţe
poltice au obţinut, în colegii, sub 2% din voturile valabil exprimate, dar
alianţa politică sau partidul politic din care fac parte a trecut pragul
electoral de 5% la nivel naţional.
c) Pentru candidaţii independenţi, care au primit
2,01%-19,99% din voturile valabil exprimate, depozitul se restituie numai celor
care au obţinut cel puţin 20% din voturi în colegiul uninominal în care au
candidat.
d) La nivel naţional, P.R.M. a depăşit procentul de
2%, cumulînd rezultatul obţinut de candidaţii la Camera Deputaţilor
cu cel al candidaţilor pentru Senatul României.
Cele 4 situaţii întîlnite la alegerile parlamentare
din 9 decembrie 2012 duc la următoarele
concluzii:
- S-au încălcat grav prevederile Cartei Drepturilor
Fundamentale ale Uniunii Europene şi ale
Constituţiei României.
- S-a instituit discriminarea între candidaţi în
funcţie de apartenenţa politică şi avere.
- S-a introdus, cu încălcarea Constituţiei şi a Legii
partidelor politice, o sancţiune pecuniară suplimentară prin confiscarea
ilegală a depozitului de 3.500 lei pentru candidaţii care au obţinut în
colegiul lor peste 2% din voturile alegătorilor, dar, datorită imposibilităţii
înscrierii de candidaţi în toate colegiile, din lipsa uriaşei garanţii de 3.500
lei (cea mai mare din Europa, în cel mai sărac stat din Uniunea Europeană),
partidul politic a realizat un procent mai mic de 2% la nivel naţional .
- Procentele de 2% pentru candidaţii partidelor şi 20%
pentru candidaţii independenţi sînt arbitrare, discriminatorii şi lipsite de
logică.
- Candidaţii determinaţi, serioşi şi responsabili care
au participat la campania
electorală şi au prezentat oferta lor pentru alegători sînt sancţionaţi de
A.E.P. dacă la nivel naţional partidul lor nu a trecut pragul artificial de 2%.
În loc să le mulţumească tuturor competitorilor, în mod public, pentru
înscrierea şi participarea la alegerile electorale, Autoritatea Electorală
Permanentă intenţionează să încalce Constituţia României, art. 44, alin. 4 şi
8, respectiv să confişte o parte din averea competitorilor electorali, adică
suma de 3.500 lei/persoană, sumele respective urmînd să reprezinte venit la Bugetul de Stat. Această
faptă se regăseşte în Codul Penal. Prin
aceasta, se ajunge la îmbogăţirea fără just temei a Statului Român. Se ştie că,
prin Hotărîrea Guvernului României nr. 889 din 1 septembrie 2012, s-au aprobat
bugetul şi cheltuielile necesare pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie
2012.
- Cu încălcarea Constituţiei României, A.E.P. caută să
sancţioneze financiar o parte din
candidaţii la alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012, pentru opţiunea
politică a circa 45% dintre alegătorii care s-au prezentat la urne. De ce să
fie sancţionaţi financiar numai unii dintre candidaţi din cauza
opţiunii la vot a unora dintre alegători? O asemenea prevedere nu există
în nici una din ţările Uniunii Europene, încălcîndu-se în acest fel Carta
Drepturilor Fundamentale ale U.E. !
- Pentru o parte dintre candidaţii partidelor politice
care nu au trecut pragul electoral de 5%, respectiv pentru cei care au obţinut
în colegiul lor între 2% şi 5% din voturi, A.E.P. le restituie depozitul de 3.500
lei, fără a le da şi dobînda aferentă.
- Pentru o parte dintre candidaţii partidelor politice
care nu au trecut pragul electoral de 5% pentru a intra în Parlament, dar au
obţinut sub 2% din voturi la nivel naţional şi peste 2% în colegiul unde au
candidat, depozitul de 3.500 lei nu se restituie de către A.E.P.
- Pentru partidul politic care nu a trecut pragul
electoral de 5%, obţinînd sub 2%, dar ai cărui candidaţii se află pe primul loc
în cel puţin 3 colegii la Senat
şi în cel puţin 6 colegii la Camera Deputaţilor, A.E.P. restituie depozitele
pentru toţi candidaţii, deoarece acel partid a devenit parlamentar.
- Candidaţilor organizaţiilor minorităţilor naţionale
care nu ating pragul electoral de 5%, obţinînd doar 1%, li se restituie depozitul
de 3.500 lei, dacă obţin un mandat de deputat.
- În colegiile unde candidaţii au renunţat la
înscriere sau acolo unde candidaţii s-au retras după înscriere, A.E.P. le-a
restituit depozitul de 3.500 lei. Dacă un candidat a decedat pînă la anunţarea
rezultatului final al alegerilor parlamentare, A.E.P. restituie depozitul de
3.500 lei urmaşilor acelei persoane. Dacă rămîn în viaţă, candidaţii care au
obţinut în Colegiul lor 5% - 15%, dar la nivel naţional partidul politic din
care fac parte a realizat sub 2% din voturile
exprimate, deoarece, din lipsa banilor, nu a putut înscrie candidaţi în 35%
dintre colegii, atunci acei candidaţi riscă să fie pedepsiţi şi să le fie
confiscată ilegal suma de 3.500 lei. Situaţia este absurdă, în condiţiile în
care, în 35% dintre colegii, alegătorilor le-a fost încălcat dreptul de a vota
candidaţii posibili ai P.R.M. A fost încălcat dreptul la vot al alegătorilor în
166 de colegii electorale, iar A.E.P. vrea să-i sancţioneze financiar pe
candidaţii P.R.M care s-au înscris în
65% dintre colegii pentru alegerile din 9 decembrie 2012.
Din acest „ghiveci" electoral se poate ieşi
astfel:
1) Respectînd Carta Drepturilor Fundamentale ale
Uniunii Europene şi Constituţia României şi restituind garanţiile (depozitele)
tuturor candidaţilor la alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012.
2) Înscriind în Cartea Albă a Autorităţii Electorale
Permanente adresată Parlamentului, după alegerile din 9 decembrie 2012, acele
propuneri de eliminare din Legea nr. 35/2008 a textelor neconstituţionale.
Conform Legii nr. 47/1992, art. 2, alin. 2: „Sînt
neconstituţionale prevederile actelor de la alin.(1) care încalcă dispoziţiile
sau principiile Constituţiei".
Avînd în vedere argumentele prezentate, vă solicităm
să acţionaţi astfel încît Curtea Constituţională să admită excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 29, alin. 7 din Legea nr.35/2008.
Vă mulţumim.
Dr. CORNELIU VADIM TUDOR,
Preşedintele Partidului România Mare,
Membru al Parlamentului European
Buna ziua, Negasind o alta modalitate de a transmite acest mesaj, il inserez aici. El este legat de o problema des intalnita , fara rezolvare legislativa. Acesta este comentariul pe care l-am scris in "Cotidianul" relativ la articolul "Nelu Iordache +Anca Boiangiu" : >
RăspundețiȘtergere