Către,
AUTORITATEA ELECTORALĂ PERMANENTĂ
În atenţia doamnei preşedinte ANA MARIA PĂTRU
Avînd în vedere prevederile Cartei Drepturilor
Fundamentale ale Uniunii Europene (Titlul II „Libertăţile“, art.12, 17, 20, 21)
ale Constituţiei României (art.1,4,8,11,16,20,36,37,44,52,53,56, 62) ale Legii
nr.35/2008, actualizată, Legii nr.370/2004, republicată, şi ale Legii
nr.67/2004, actualizată, precum şi rezultatele înregistrate la alegerile
parlamentare din 9 decembrie 2012, Partidul România Mare vă înaintează
următoarea
S E S I Z A R E
solicitîndu-vă să dispuneţi, cu respectarea Cartei
Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene şi Constituţiei României,
restituirea depozitelor candidaţilor PRM la funcţia de deputat sau senator la
alegerile parlamentare din 2012.
Solicitarea PRM se bazează pe următoarele:
I. Argumente juridice
1. Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii
Europene, semnata la
Strasbourg, în decembrie 2007, la art.17 „Dreptul de
proprietate" , la alin.1 precizează că: „Nimeni nu poate fi lipsit de
bunurile sale decît pentru o cauză de utilitate publică, în cazurile şi
condiţiile prevăzute de lege şi în schimbul unei despăgubiri juste acordate în
timp util pentru pierderea pe care a suferit-o." Aceeaşi Cartă, la art.21
„Nediscriminarea", la alin.1, a stabilit că: „Se interzice discriminarea de
orice fel, bazată pe motive precum sexul, rasa, culoarea, originea etnică sau
socială, caracteristicile genetice, limba, religia sau convingerile, opiniile
politice sau de orice altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională,
averea, naşterea, un handicap, vîrsta sau orientarea sexuală."
2..Constituţia României prevede următoarele:
a) art.1, alin.3:„...drepturile şi libertăţile
cetăţenilor,...dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme...şi
sînt garantate."
b) art.1, alin.5: „În România, respectarea
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie."
c) art.4, alin.2: „ România este patria comună şi
indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de... apartenenţă
politică, de avere sau de origine socială."
d) art.8, alin.2: „Partidele politice… contribuie la
definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor..."
e) art.11, alin.2: „Tratatele ratificate de Parlament,
potrivit legii, fac parte din dreptul intern."
f) art.16, alin.1: „Cetăţenii sînt egali în faţa legii
şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări."
g) art.20, alin.1: „Dispoziţiile constituţionale
privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate
în concordanţă cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu
celelalte tratate la care România este parte."
h) art.36, alin.1: „Cetăţenii au drept de vot de la
vîrsta de 18 ani, împliniţi pînă în ziua alegerilor inclusiv."
i) art.37, alin.1 : „Au dreptul de a fi aleşi
cetăţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevăzute în articolul 16
alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice,
potrivit articolului 40 alineatul (3)."
Articolul 37 „Dreptul de a fi ales" din
Constituţia României nu prevede nici o garanţie care să fie depusă de vreun
candidat pentru funcţia de Preşedinte al României, senator, deputat, preşedinte
de Consiliu judeţean, primar, consilier local. Singura condiţionare (art.37,
alin.2) se referă la vîrsta candidaţilor. De reţinut că, în baza aceleaşi
Constituţii a României, la alegerile parlamentare din perioada 1992-2004, prin
nici o lege electorală nu s-a adăugat la textul Legii fundamentale şi nu s-a
stabilit garanţia financiară pentru candidaţii la Parlament. Garanţia
stabilită prin Legea nr.35/2008 nu are suport în Constituţie, fiind evident
neconstituţională şi încalcă dreptul cetăţenilor de a fi aleşi.
j) art.44, alin.2: „Proprietatea privată este
garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular."
k) art.44, alin.4: „Sînt interzise naţionalizarea sau
orice alte măsuri de trecere silită în proprietate publică a unor bunuri pe
baza apartenenţei sociale, etnice, religioase, politice sau de altă natură
discriminatorie a titularilor."
Textul art.44 din Constituţia României interzice
expres şi Autorităţii Electorale Permanente să treacă în proprietatea publică,
respectiv să vireze către Bugetul de Stat depozitele constituite de
competitorii electorali.
l) art.44, alin.8: „Averea dobîndită licit nu poate fi
confiscată. Caracterul licit al dobîndirii se prezumă."
Textul Constituţiei României nu permite confiscarea
unei părţi din averea competitorilor electorali, respectiv numai a unora dintre
candidaţi pentru Senat şi Camera Deputaţilor, discriminaţi pe criterii politice
şi în funcţie de voinţa alegătorilor. Nici A.E.P. şi nici o altă instituţie a
Statului Român nu are temei constituţional pentru a confisca garanţia depusă de
o parte însemnată a candidaţilor pentru Parlamentul României.
m) art.52, alin.1: „Persoana vătămată într-un drept al
său ori într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptăţită să obţină recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului
legitim, anularea actului şi repararea pagubei."
n) art.53, alin.1: „Exerciţiul unor drepturi sau al
unor libertăţi poate fi restrîns numai prin lege şi numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a
moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea
instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui
dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav." Nici una dintre
situaţiile enumerate în Constituţie nu poate fi invocată pentru obligarea candidaţilor
la Parlament
pentru a depune o garanţie de 5 salarii minime brute pe ţară, respectiv de
3.500 lei în anul 2012.
Din textul art.53 din Constituţia României rezultă
foarte clar că prin prevederile art.29 din Legea nr.35/2008 s-a restrîns ilegal
dreptul cetăţenilor de a fi aleşi în Parlamentul României.
o) art.56, alin.1: „Cetăţenii au obligaţia să
contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice".
art.56, alin.3: „Orice alte prestaţii sînt interzise,
în afara celor stabilite prin lege, în situaţii excepţionale." Or,
alegerea parlamentarilor în anul 2012 nu s-a făcut într-o situaţie
excepţională, din cele prevăzute în Constituţia României.
p) art.62, alin.3: „Numărul deputaţilor şi al
senatorilor se stabileşte prin legea electorală, în raport cu populaţia
ţării." Acest număr nu a fost stabilit prin Legea electorală pentru
alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012 şi cu toate că populaţia României a
scăzut considerabil, conform recensămîntului din anul 2011, numărul senatorilor
şi deputaţilor a crescut de la 470 la 558, respectiv cu 118, pe baza unor
aranjamente electorale transpartinice.
3) Legea nr.370/2004 pentru alegerea Preşedintelui
României, republicată, respectînd Constituţia, nu prevede şi nu obligă la
constituirea unei garanţii în numerar pentru pentru candidaţii la această
funcţie, respectiv a unui depozit în contul A.E.P.
4) Legea nr.67/2004 pentru alegerea autorităţilor
administraţiei publice locale, republicată, nu condiţionează înscrierea
candidaţilor la funcţia de preşedinte al Consiliului judeţean, primar,
consilier judeţean, şi consilier local de depunerea unei garanţii în numerar.
Se respectă pentru aceste alegeri Constituţia României şi nu se constituie nici
un depozit în contul A.E.P.
5) Legea nr.35/2008 pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului, actualizată, la capitolul V „Candidaturile" a
înscris la art.29 prevederi contrare Constituţiei României şi care adaugă la Legea fundamentală a ţării
texte referitoare la condiţionarea înscrierii candidaţilor la Parlament de
constituirea unui depozit în contul Autorităţii Electorale Permanente, cu
valoare de 5 salarii minime brute pe ţară, pentru fiecare candidat. La art.29
din Legea nr.35/2008 nu se spune de ce, respectiv cu ce scop trebuie ca fiecare
candidat să depună valoarea a 5 salarii minime brute pe ţară.
Cu încălcarea Constituţiei României şi a altor legi, A.E.P. deschide conturi
pentru constituirea depozitelor candidaţilor la funcţia de deputat sau senator,
fără a acorda dobîndă. La alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012 s-au
constituit depozite la CEC
Bank în sumă totală de circa 7 milioane euro pentru 45 de
zile, fără a se da dobîndă. Mai mult, la art.29, alin.7 sînt înscrise prevederi
neconstituţionale şi discriminatorii privind restituirea depozitelor către
candidaţi.
II. Argumente logice şi juridice
1) Cei care au propus şi modificat Legea pentru
alegerile parlamentare, începînd cu anul 2008, înscriind multe prevederi care
sfidează Constituţia României, s-au bazat pe faptul că între atribuţiile şi
competenţele Curţii Constituţionale nu intră şi cele referitoare la alegerile
parlamentare. Conform Legii nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, actualizată, aceasta veghează la respectarea procedurii
pentru alegerea Preşedintelui României şi pentru organizarea şi desfăşurarea
Referendumului naţional. În mod incredibil, Curtea Constituţională nu are
atribuţii şi nu veghează în legătură cu organizarea, desfăşurarea alegerilor
parlamentare şi nu confirmă rezultatele acestora. Ca urmare, cu toate că
Poporul Român, prin Referendumul din 22 noiembrie 2009, a votat pentru un
Parlament unicameral şi reducerea numărului parlamentarilor la maxim 300,
Guvernul Ponta şi Biroul Electoral Central au sfidat voinţa cetăţenilor şi au
organizat alegerile din 9 decembrie 2012 astfel încît numărul senatorilor şi
deputaţilor să crească la 588, mai mare decît capacitatea sălii de la Camera Deputaţilor,
unde au loc şedinţele comune.
2) Cu încălcarea Constituţiei României şi prin
excepţie de la celelalte legi electorale, prin Legea nr.35/2008, art.29, se
instituie artificial o discriminare între posibilii candidaţi pentru Parlament
în funcţie de avere. Foarte mulţi cetăţeni, membri ai partidelor politice
neparlamentare, nu s-au putut înscrie la alegerile parlamentare din 9 decembrie
2012 deoarece nu au avut posibilitatea să constituie depozitul de 3.500 lei, în
contul A.E.P. Astfel, le-a fost încălcat dreptul constituţional de a fi ales.
Neavînd disponibilă suma de 3.500 lei, candidaţii posibili din partea Partidului
România Mare nu s-au putut înscrie în competiţia electorală în 166 colegii. Ca
urmare, datorită prevederilor neconstituţionale înscrise la art.29 din Legea
nr.35/2008, cîteva milioane de alegători din cele 166 de colegii nu au avut
dreptul şi nici posibilitatea să voteze candidaţii P.R.M., un partid
europarlamentar. Astfel, Partidul România Mare a fost blocat să revină în
Parlamentul României!
Fără temei constituţional şi cu încălcarea Legii
partidelor politice, Legea nr.14/2003,actualizată, prin prevederile de la art.29 din Legea
nr.35/2008 s-a instituit o altă discriminare şi numai pentru unii dintre
candidaţi la alegerile parlamentare. Toţi candidaţii înscrişi la alegerile
parlamentare din 9 decembrie a.c. au depus aceeaşi garanţie de 3.500 lei. După
alegeri, restituirea depozitelor nu se face pentru toţi candidaţii, ci doar
pentru o parte dintre ei, în funcţie de nişte criterii arbitrare şi
discriminatorii. Mai mult, o parte dintre candidaţii care nu au intrat în
Parlament sînt sancţionaţi de două ori pentru că au participat la alegerile din
9 decembrie 2012, inclusiv în funcţie de orientarea politică a alegătorilor
care s-au prezentat la vot.
Candidaţii s-au înscris şi au candidat în colegii
electorale. Depozitele au fost evidenţiate, în chitanţele de la CEC Bank, tot pe colegii
electorale. Candidaţii din colegii au obţinut rezultate diferite. La
restituirea depozitelor au apărut următoarele situaţii:
a) Mulţi candidaţi P.R.M. au obţinut, în colegii,
între 2,01%-15% din voturi, dar partidul din care fac parte a realizat la nivel
naţional sub 2% din voturile valabil exprimate. În aceste cazuri, candidaţii
acelui partid nu pot să-şi recupereze suma de 3.500 lei, conform art.29, alin.7
din Legea nr.35/2008, deşi în colegiile unde au candidat au fost votaţi de
5%-15% dintre alegători.
b) Mulţi candidaţi au obţinut, în colegii, sub 2% din
voturile valabil exprimate, dar alianţa politică sau partidul politic din care
fac parte a trecut pragul electoral de 5% la nivel naţional.
c) Pentru candidaţii independenţi , care au primit
2,01%-19,99% din voturile valabil exprimate, depozitul se restituie numai
acelora care au obţinut cel puţin 20% din voturi în colegiul uninominal în care
au candidat.
d) La nivel naţional, P.R.M. a depăşit procentul de
2%, cumulînd rezultatul obţinut de candidaţii la Camera Deputaţilor
cu cel al candidaţilor pentru Senatul României.
Cele 4 situaţii întîlnite la alegerile parlamentare
din 9 decembrie 2012 conduc la
următoarele concluzii:
- S-au încălcat grav prevederile Cartei Drepturilor
Fundamentale ale Uniunii Europene şi ale Constituţiei României.
- S-a instituit discriminarea între candidaţi în
funcţie de apartenenţa politică şi după avere.
- S-a introdus, cu încălcarea Constituţiei şi a Legii
partidelor politice, o sancţiune pecuniară suplimentară prin confiscarea
ilegală a depozitului de 3.500 lei pentru candidaţii care au obţinut în
colegiul lor peste 2% din voturile alegătorilor, dar la nivel naţional partidul
politic a realizat un procent mai mic de 2%, datorită imposibilităţii
înscrierii de candidaţi în toate colegiile din lipsa uriaşei garanţii, de 3.500
lei, cea mai mare din Europa, în cel mai sărac stat din Uniunea Europeană.
- Procentele de 2% pentru candidaţii partidelor şi 20%
pentru candidaţii independenţi sînt arbitrare, discriminatorii şi lipsite de
logică.
- Candidaţii determinaţi, serioşi şi responsabili care
au participat în campania
electorală şi au prezentat oferta lor pentru alegători sînt sancţionaţi de
A.E.P. dacă la nivel naţional partidul lor nu a trecut pragul artificial de 2%.
În loc să le mulţumească în mod public pentru înscrierea şi participarea la
alegerile electorale, la toţi competitorii, Autoritatea Electorală Permanentă
intenţionează să încalce Constituţia României, art.44, alin.4 şi 8, respectiv
să confişte o parte din averea competitorilor electorali, adică suma de 3.500
lei de persoană. Sumele respective urmînd să fie făcute venit la Bugetul de Stat. Această
faptă se regăseşte în Codul penal. Prin
aceasta se ajunge la îmbogăţirea fără just temei a Statului Român. Se ştie că,
prin Hotărîrea Guvernului României nr.889 din 1 septembrie 2012, s-a aprobat
bugetul şi cheltuielile necesare pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie
2012.
- Cu încălcarea Constituţiei României, A.E.P. caută
să-i sancţioneze financiar pe o parte din candidaţii la alegerile parlamentare
din 9 decembrie 2012 pentru opţiunea politică a circa 45% dintre alegătorii
care s-au prezentat la urne. De ce să fie sancţionaţi financiar doar unii
dintre candidaţi pentru opţiunea la vot a unora dintre alegători? O asemenea
prevedere nu există în nici una din ţările Uniunii Europene şi încalcă Carta
Drepturilor Fundamentale ale U.E.!
- Pentru o parte dintre candidaţii partidelor politice
care nu au trecut pragul electoral de 5%, respectiv pentru cei care au obţinut
în colegiul lor între 2% şi 5% din voturi, A.E.P. le restituie depozitul de
3.500 lei, fără a le da şi dobînda aferentă.
- Pentru o parte dintre candidaţii partidelor politice
care nu au trecut pragul electoral de 5% pentru a intra în Parlament, dar au
obţinut sub 2% din voturi la nivel naţional, dar peste 2% în colegiul unde au
candidat, depozitul de 3.500 lei nu se restituie de către A.E.P.
- Pentru partidul politic care nu trece pragul
electoral de 5%, obţinînd sub 2%, dar candidaţii săi se află pe primul loc în
cel puţin 3 colegii la Senat
şi cel puţin 6 colegii la
Camera Deputaţilor, A.E.P. restituie depozitele pentru toţi
candidaţii, deoarece acel partid a devenit parlamentar.
- Pentru candidaţii organizaţiilor minorităţilor
naţionale care nu ating pragul electoral de 5%, obţinînd doar 1%, li se
restituie depozitul de 3.500 lei dacă obţin un mandat de deputat.
- În colegiile unde candidaţii au renunţat la
înscriere sau acolo unde candidaţii s-au retras după înscriere, A.E.P. le-a
restituit depozitul de 3.500 lei. Dacă a decedat un candidat pînă la anunţarea
rezultatului final al alegerilor parlamentare, A.E.P. restituie depozitul de
3.500 lei urmaşilor acelei persoane. Dacă rămîn în viaţă candidaţii care au
obţinut în colegiul lor 5% - 15%, dar la nivel naţional partidul politic din
care fac ei parte a realizat sub 2% din voturile exprimate la nivel naţional
deoarece din lipsa banilor nu a putut înscrie candidaţi în 35% dintre colegii,
atunci acei candidaţi riscă să fie pedepsiţi şi să le fie confiscată ilegal
suma de 3.500 lei. Situaţia este
absurdă, în condiţiile în care în 35% dintre colegii le-a fost încălcat
alegătorilor dreptul de a vota candidaţii posibili ai P.R.M. A fost încălcat
dreptul la vot al alegătorilor în 166 de colegii electorale şi A.E.P. vrea să-i
sancţioneze financiar pe candidaţii P.R.M
care s-au înscris în 65% dintre colegii pentru alegerile din 9 decembrie
2012.
Din acest „ghiveci" electoral se poate ieşi
astfel:
1) Respectînd Carta Drepturilor Fundamentale ale
Uniunii Europene şi Constituţia României şi restituind garanţiile (depozitele)
la toţi candidaţii la alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012.
2) Înscriind în Cartea Albă a Autorităţii Electorale
Permanente adresată Parlamentului, după alegerile din 9 decembrie 2012, acele
propuneri de eliminare din Legea nr.35/2008 a textelor neconstituţionale.
Conform Legii nr.47/1992, art.2, alin.2: „Sînt
neconstituţionale prevederile actelor prevăzute la alin. (1) care încalcă
dispoziţiile sau principiile Constituţiei."
Aveţi şansa să faceţi dreptate şi o mare bucurie la
mulţi competitori electorali supuşi acum discriminărilor.
Vă mulţumim.
Dr. CORNELIU VADIM TUDOR
Preşedintele Partidului România Mare
Membru al Parlamentului European
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu